Sa Gubia (Bunyola)
Octubre 2004

(Grau de dificultat: 2 botes)

Vista de sa Gubia arribant a Bunyola

Possessió de s'Alqueria

pujada per l'olivar

aljubs reconvertits en aixoplugats per les ovelles

a l'esquerra el Puig de Son Nasi i seguim pujant

fita dedicada a Leandre Ximenis pel Foment de Turisme (1958)
(es troba al coll i sortint del camí prenem el tiranyó que ens durà al cim)

darrer entrebanc per arribar al cim

refugi Leandre Ximenis a prop metres del cim

Mirador aferrat al cim, observau el Puig de Galatzó més enfora

El Puig de Son Nasi i al fons el Puig de Massanella i Puig Major

Temps que no torn

el famós pas de sa Fesa

bosc de Biniforani

baixada

curiosa simbiosi: una figuera dins una olivera

arribada a les cases de Biniforani

retrospectiva del bosc de Biniforani d'on venim

font i safareig de Biniforani

Text de l'excursió:

Sortim des de l’estació del tren a Bunyola, seguint les vies direcció Sóller i passades la carretera i unes cases a mà dreta hi ha un caminoi entre dues propietats. 100 metres després arribam a un carrer asfaltat i prenem cap a l’esquerra, no hi confusió possible ja que a la dreta hi ha unes cases molt grosses anomenades Barcelona i a l’esquerra hi ha una finca d’estil modernista (Villa Francisca) amb una torre en punta.

Als 20 minuts, travessam la carretera (Palma-Sóller) i entram pel camí de la possessió S’Alqueria propietat de l’esposa del Sr. Cañellas, antic president del govern de les Illes Balears.

Travessam les cases pel costat esquerra, obrint i tornant a tancar dues barreres i començam la pujada per un camí ample en ziga-zaga, que duu al camí de Muntanya tot ple d’oliveres al principi, després hi ha alzines i més tard pinar. Cal dir que tota la pujada fa goig de lo net, endreçat, i ben podat que està tot. Quasi a dalt hi ha varis aljubs foradats per un costat que fan d’aixoplugat a les ovelles. Deixam a mà esquerra el puig de Son Nassi.

En arribar al coll tot d’una a l’esquerra veiem una fita i just al darrere hi parteix un caminoi de pujada d’uns 10 minuts fins al cim a dalt hi ha un refugi i el mirador construïts pel Foment de Turisme el 15-02-1959 a la memòria d’uns dels seus fundadors, l’excursionista Leandre Ximenis (1864-1938).

Des d’aquí gaudim d’una excel·lent vista de cap a la badia de Palma, del Penyal d’Honor de la Comuna de Bunyola, del Puig Major, d’Alfàbia i fins i tot a ponent divisam l’estirada silueta del Puig de Galatzó.

Baixam al coll i en arribar una altra vegada al camí bo, en comptes de tornar enrere prenem cap a l’esquerra, seguim uns 10 minuts, deixant a ma dreta un abeurador del bestiar i una petita casa refugi de bestiar i quan veiem un altre camí no en tan bon estat com el que tenim, l’agafam i entram dins un altre oliverar; quan s’acaba el camí hem de seguir com sia per l’espècia de comellar que tenim al davant. Veiem que tornam a tenir un alzinar amb un precipici però si botam la paret just a ma esquerra s’obri un magnífic pas (Pas de sa Fesa) sense cap tipus de problema, sols amb una barrera per que les ovelles no el passin, que ens situa a baix del penya-segat. Davallam pel caminoi que fent també ziga-zaga ens porta cap a la vall de Biniforani, on hi ha aquesta possessió tot ben delimitat amb parets seques, amb oliveres, tarongers i algun safareig; seguint el camí ens condueix cap a la carretera i al costat dret de la possessió de l’Alqueria esmentada a l’inici.

Després es tracta de travessar i tornar pel tros on hem vengut abans fins arribar a l’estació.

Consells generals:  No feu foc, tancau les barreres, gaudiu però cuidau de l'entorn, no sortigueu dels camins i no molesteu el bestiar. Un bon excursionista quan ha passat per un lloc no es nota, no deixa ni fems, ni llosques, ni cap tipus de brutor...