Pla de Pouet, Camí de l’Arxiduc i Cingles de Son Rul·lan

De Valldemossa a Deià

Crònica:

Pujam pel carrer de les Oliveres del poble de Valldemossa, que és al darrere les escoles i el seguim fins arribar al final i tot d’una veiem dos camins, un de tancat que dóna a les cases de son Gual i l’altra, que agafam,  en forma de tiranyó i moltes roques, irregular, però transitable a peu.

Seguim i aviat hi ha una desviació a la dreta que deixam (duu a ses Basses) i als pocs minuts ve un portell, el passam pel botador ad-hoc i tot d’una veiem una volta que seguirem però primer ens desviam aquí uns 15 metres i som a la font de s’ Abeurada.

Retrocedim i començam de nou la pujada que pot durar uns 35 minuts fins arribar al portell que ens dóna pas al pla del Pouet. Seguim el camí ample i pla fins uns 150 metres que som al pou. Tota aquesta elevada vall és un alzinar preciós.

Al costat del pou hi ha dos camins,  deixam el de l’esquerra que ens duria al mirador de ses Puntetes i prenem el de la dreta, (nord-est) que al cap d’uns 150 metres comença a pujar, fins arribar a un banquet de pedra triangular. Ja som al Coll de son Gallard. Observam al costat un coll de caçar tords.

Tornam a tenir dos camins, el de l’esquerra que  no agafam duu al refugi de l’Arxiduc i el de la dreta és el camí del mateix nom, que als 5 minuts de pujada, just abans d’arribar a una paret, trobam una petita desviació a la dreta que ens situa a la cova de l’ermità Guillem. Tornam enrere i en ziga-zaga seguim pujant fins que som a la carena i ja veiem la mar i na Foradada com a plat fort. A mà esquerra traiem el refugi abans esmentat i a la dreta el majestuós Puig Teix.  Tot aquest camí va tant a la vorera que impressiona pels penya-segats que hi ha tot el tros. Aquesta zona s’anomena les Tres Osques.

Poc abans d’arribar al puig Caragolí veiem al costat esquerra del camí dues impressionants fites i el caminoi també fitat on comença la davallada als Cingles de Son Rul·lan, just al principi no hi ha camí però l’abundància de fites ens permet la seguretat de que baixam correctament. Mirant a baix, cap al nord-oest, situam Deià. Ben aviat som al bosc, també d’alzines i aquest si que és espectacular. Som un poc grandiloqüent però és que els boscos mallorquins, per jo, tenen un encís especial. Tot el tros és ple de sitges amb les corresponents barraques, en ruïnes es clar. Fins i tot en una de les sitges hi ha un forn on es podria cuinar encara.

Seguim baixant en ziga-zaga fins arribar a un antic oliverar, i dic antic per que està del tot abandonat ple de càrritx i mates i sobretot pels pins grossos on poc a poc van acabant amb les oliveres. Des d’aquí ja comença, tot el tros, a ser el camí empedrat, fins que arribam al final, l’hotel es Molí, ja devora la carretera. I en uns 300 metres som al poble, passant pel Refugi de Son Boi.

Aquesta excursió la podem fer de dues maneres o be deixar un cotxe a cada poble (un a Valldemossa i l’altra a Deià) o deixar-los al primer poble i tornar amb el TIB línia L210 (Cal informar-se dels horaris a la web  https://tib.caib.es/ o al telèfon 971 177777)

És una excursió fàcil, de categoria 2’5 botes, està ben senyalitzada i no ens podem perdre mai. Cal anar vius, sobretot si duïm infants, al camí de l’Arxiduc degut als precipicis molt perillosos  i a la baixada pels Cingles de Son Rul·lan en alguns dels seus passos. Se pot fer en unes 4 o 5 hores depèn del ritme que agafem i hem de dur aigua ja que la única font que hi ha és al començament de l’excursió.

Consells generals: No feu foc, tancau les barreres, gaudiu però cuidau de l'entorn, no sortigueu dels camins i no molesteu el bestiar. Si trobau el pagès siau amables i si el lloc és privat demanau permís. Un bon excursionista quan ha passat per un lloc no es nota, no deixa fems, ni llosques, ni cap tipus de brutor.