ARTICLES D'OPINIÒ SOBRE LA FESTA MMC

 

9 D'OCTUBRE DÍA NACIONAL DEL POBLE VALENCIÀ

 

NA VIOLANT D'HONGRÍA LA PROTAGONISTA OBLIDADA DEL 9 D'OCTUBRE

De toda la estirpe real que el Reino de Valencia ha tenido en su historia, sobresale una figura que fue clave en la conquista de nuestras tierras, en el año 1238. Se trata de Na Violant de Hungría, la segunda esposa del Rey Jaume I, y verdadera valedora de la creación de nuestro reino por parte de su marido. A menudo, la figura de esta soberana pasa desapercibida, pero ella impuso su empeño de conseguir las tierras de Valencia para la Corona de Aragón, como hoy recordamos en You VALENCIA.

 

Nacida en 1215 en Estrigonia, Hungría, se casó en segundas nupcias con el rey conquistador, en un matrimonio recomendado por el Papa para reforzar la corona de su padre Andrés II de Hungría, maltrecha por los señores feudales que acechaban el trono vacante por la ausencia del rey. De esta forma, Violant aceptó el compromiso con Jaume I y en 1235 se celebró el matrimonio, del cual nacieron Violant, Constanza, Pedro III de Aragón, Jaume II, Sancha, María, Isabel y Sancho. Para todos ellos, con astucia y participando activamente en las decisiones políticas de la corte, se aseguró una buena herencia entre títulos y posesiones, incluso llegando a enemistar a Jaume I con su hijo Alfonso de Aragón, fruto del primer matrimonio del monarca con Leonor de Castilla.

violant01En días como el que celebramos la creación del Reino de Valencia y el día de todos los valencianos, la reina Violant adquiere una relevancia especial y se une a la figura del conquistador como una pieza clave de la toma de Valencia. Es más, ella misma cedió la Vallivana al pueblo de Morella, en admiración y respeto a los nuevos ciudadanos de aquella parte del Reino.

Y aunque en la fiesta del 9 d’Octubre no cobra gran importancia, sí que recibe un gran homenaje durante las fiestas de la Magdalena de Castellón, donde una joven representa durante un año la figura de la reina Violant, acompañada de sus damas, que son nombradas por la Germandat dels Cavallers de la Conquesta. Además, en la capital de La Plana, la reina tiene un busto en un jardín público donde recibe el homenaje de los ciudadanos en reconocimiento a su labor en pro del Reino de Valencia y su amor por estas tierras.

Imágenes: Germandat dels Cavallers de la Conquesta y (c.c.)

“Tratado de Corbeil” (1258) El pan catalanismo en pelotas

/

el “Tratado de Corbeil” (1258)
Se trata de un documento trascendente  Pone de relieve una irrefutable realidad histórica que derriba estrepitosamente la mentira estrafalaria de los ahora llamados “países catalanes”.

El actual territorio catalán estába enmarcado como territorio francés hasta este tratado. No es error. Los 8 condados autónomos de lo que es hoy Cataluña pagaban entonces vasallaje feudal a la corona francesa, hasta la firma de este tratado en 1258.

Su importancia histórica transcendente es que se firma 29 años después de la reconquista de Mallorca y 20 años después de la de Valencia.

 

Se deduce que los condados de la parte española, llamados “Marca Hispanica” estaban mejor relacionados con Aragón y que los del sur de Francia, con el rey francés. Siguiendo consejos de “hombres buenos” el rey francés (Luis IX) cede a Jaime los condados de la parte española y el aragonés cede a Luis sus derechos en la parte francesa. Este es en síntesis el Tratado de Corbeil.

El citado Tratado se inicia con estas palabras: ”Es universalmente conocido que existen desavenencias entre el señor rey de Francia y el señor rey de Aragón, de las Mallorcas, y de Valencia, conde de Barcelona y Urgel, señor de Montpellier; por lo que el señor rey de Francia dice que los condados de Barcelona, Besalú, Urgel, etc. son feudos suyos; y el señor rey de Aragón dice que tiene derechos en Carcasona, Tolosa, Narbona, etc.”

Ante este hecho contrastado internacionalmente caen por su base muchas falsedades que se enseñan en libros de texto:

1.- Es falso que la falsamente denominada “corona catalano-aragonesa” conquistara Mallorca y Valencia. Cataluña no existía entonces. ¿Qué invención es ésta de “corona catalana”? Corona ARAGONESA, sin coletillas.

2.- Es imposible que una Cataluña, inexistente política, jurídica, y hasta geográficamente tuviera lengua propia. ¿Cómo pudo dar la lengua catalana a Mallorca y Valencia? ¡milagro!

Después del Tratado, Jaime comenzó su labor legisladora comenzando por la moneda (1 de agosto, 1258. Jaime I legisla sobre la moneda de Barcelona), acercando políticamente los condados ya oficialmente feudatarios suyos. Con el tiempo todo el territorio se llamó Cataluña.

¿Qué lengua hablaban?

Obviamente, el occitano, provenzal o lemosín propio del sur de Francia y condados de la Marca Hispánica. Lean libros magistrales de la también colaboradora de Baleares Liberal, Teresa Puerto, al efecto. La lengua catalana se llamó oficialmente “llemosí” hasta la segunda mitad del siglo XIX.

¿Comprenden por qué los historiadores pancatalanistas silencian siempre que pueden la verdad del Tratado de Corbeil?
¡Evidencia su impostura y su mentira!

2.- DATOS OBTENIDOS DEL COORDINADOR, RECOPILADOR, DOCTOR EN HISTORIA DON GUILLERMO FATÁS CABEZA

Todos conocemos la bandera de ARAGON, pero frecuentemente se desconoce su verdadero origen o incluso se tiene una idea errónea de este.
También todo el mundo sabe que nuestra bandera regional es igual a la de las comunidades catalana y valenciana -o casi igual- pero muy pocos conocen las motivaciones de esta multiplicidad de comunidades con una misma bandera. A través de estas breves líneas voy a intentar aclarar algunas ideas principales. La bandera aragonesa está compuesta de dos elementos principales: la bandera propiamente dicha y el escudo que campea en su centro.

La bandera aragonesa es cuatribarrada y lógicamente tiene cuatro barras y no ocho, como se suele decir. Estas barras se denominan en la ciencia de la heráldica gules, que quiere decir barra roja, y se plasman en nuestra bandera sobre campo de oro, dando así la apariencia de ocho barras (rojas y oro), alternativamente.
El ORIGEN y la paternidad de la bandera aragonesa es POLEMICO.

Durante muchísimos años se dio verosimilitud a una leyenda del historiador catalán Muntaner según la cual, en el siglo IX, el Conde catalán Carlos el Calvo, conmovido ante las heridas sufridas en combate de su servidor Wifredo el Velloso, introdujo cuatro dedos de su mano en las heridas y, manchadas sus yemas en sangre, dibujo en la pared de la estancia cuatro trazos rojos, dándoselos como enseña a él y a sus descendientes. Es en esta historia donde se apoyan los historiadores catalanes para atribuir a su comunidad la paternidad de la bandera cuatribarrada.

Ya en este nuestro siglo, historiadores aragoneses demostraron la FALSEDAD DE LA LEYENDA de Muntaner. La tesis es demoledora: Carlos el Calvo y Wifredo el Velloso no fueron contemporáneos, e incluso vivieron en siglos distintos…..
Sorprendentemente, los ridículos políticos catalanes de la actualidad, ignorando los hechos científicamente demostrados se empecinan en mantener el supuesto origen catalán de nuestra bandera.
Estos mismos historiadores aragoneses, después de larguísimas investigaciones y de recopilar datos en fuentes históricas conservadas de la Alta y de la Baja Edad Media, expusieron su tesis sobre el origen de la bandera cuatribarrada, aportando además datos abrumadores.
Tenemos conocimiento por primera vez de la bandera cuatribarrada a mediados del siglo XI y, hasta 1.707 representará a la Casa Real de Aragón. Sólo a partir del siglo XIII representará a un territorio, el de la Corona de Aragón. Nuestros vecinos y sin embargo queridos catalanes no podían disponer de pendón o bandera, ya que esta era prerrogativa exclusiva de Reyes y CATALUÑA, COMO CONDADO, no disponía de ese privilegio.
Pero el origen primero de los gules es muy épico, muy de acuerdo con el carácter aragonés. Los guerreros aragoneses se defendían con un escudo circular de madera. Lógicamente, por muy resistente que sea la madera con la que el infante confeccionaba su escudo, este se quebraba fácilmente ante los envites y golpes de las armas metálicas del enemigo. Para evitar esta complicación, los guerreros aragoneses reforzaban su escudo con cuatro tiras metálicas colocadas paralelamente. Si a esto unimos la costumbre de pintar la impedimenta de batalla de colores vivos y agresivos, ya podemos imaginar de qué color pintaron los soldados aragoneses las tiras metálicas de sus defensas, de rojo, el color que más agresividad representa.

Respecto al campo o fondo en oro de la bandera, su origen se encuentra en el enfeudamiento o vasallaje del rey aragonés Sancho Ramírez con la Santa Sede. Era costumbre que el Papa concediera a sus vasallos el campo dorado, que era de mayor dignidad que el plateado.
Como conclusión a estos esbozos históricos, señalar que la representación de nuestra bandera más antigua conocida se encuentra en unos frescos del castillo de Alcañiz, datados de entre finales del siglo XII y principios del XIII. Señalar también que algunos historiadores encuentran en nuestra bandera regional el origen de nuestra bandera nacional. En un principio, nuestra bandera nacional fue la enseña de la Marina Real, y una de las candidatas fue la bandera cuatribarrada. Si bien su diseño era muy atractivo, no fue finalmente seleccionada porque en las distancias marinas, mayores habitualmente que las terrestres y debido a un efecto cromático, asemejaban ser de color naranja. Finalmente, y tomando como base a la bandera cuatribarrada se diseño la bandera de la Marina Real con dos gules en campo de oro, o lo que es más conocido hoy, la bandera roja y gualda española.

3.- BARRAS ARAGONESAS-ESCUDO DE ARAGÓN NOTAS TOMADAS DE D. VICENTE GINER BOIRA.
De todos es conocida la mentira extendida por los catalanes sobre Wifredo el Belloso, no nos extenderemos sobre ello y así lo hacemos cumpliendo el deseo de los historiadores.
Pasemos a demostrar nuestra TESIS, en la época de los primeros siglos de la Reconquista, los guerreros defendían su cuerpo con escudos que se embrazaban en el brazo izquierdo o derecho, según fueran diestros o zurdos para proteger su cuerpo y sobre todo su corazón, de las armas enemigas, lanzas, flechas, espadas llevando su espada o su lanza en la mano contraria a la del escudo.
En la época a la que nos referimos esos escudos eran un sencillo armazón de madera dura, recubierta de cuero grueso el cual recibía los golpes que se les lanzaban.
Más adelante fueron de metal los de las personas más pudientes, pero la tropa seguía llevando los de madera y cuero que eran mucho menos pesados, y más manejables.

Como la historia nos ha demostrado y siempre ocurre, se van perfilando diseños que diríamos únicos, y así uno de ellos fue el construir un armazón de maderas entramadas que producía una superficie CURVA donde una serie de barrotes o maderas verticales y paralelas permitían extender cómodamente el cuero sobre ellas. Este cuero con las inclemencias del tiempo y el paso de los ríos con ellos iba estirándose y acoplándose a la armadura de madera, lo cual producía en la superficie exterior del cuero unos relieves, que se correspondían con el molde interior, produciendo un relieve acanalado,marcándose a la vista de las gentes unas líneas verticales que terminaron llamándose varas o barras.
Ya tenemos las siluetas de las barras en los escudos, de los propios monarcas y nobles de Aragón posteriormente el arte de la policromía hizo el resto, sobre esos cueros se pintaban los emblemas distintivos de los guerreros, para que las gentes supieran donde estaba su Jefe.
Toda esta simbología va a marcar es, en definitiva la que va a formar la ciencia de la Heráldica.

El símbolo que fue aceptado como representativo de Aragón y de su Rey, fue el escudo de cuero con relieve de barras verticales, que posteriormente fue policromado, alternando el rojo y el amarillo, hasta que fueron adoptadas definitivamente las cuatro barras rojas sobre fondo amarillo, lo que significaba la vinculación a Roma.

Ahora bien, este escudo no lo llevaron los Condes de Barcelona, excepto el último de ellos, es decirRamón Berenguer IV el Bueno, y lo llevo precisamente al ser Principe consorte de los aragoneses, por matrimonio con Doña Petronila Reina de Aragón.
Esta reina de los aragoneses era la hija única de Ramiro II que siendo monje el Papa obligó a salir del convento, aceptar la corona e incluso casarse para tener sucesión dispensándole para ello de los votos de castidad.

Cuando su misión estuvo cumplida se volvió al convento, comprometiendo en matrimonio a su hija de dos años con Ramón Berenguer IV el Bueno, este espero a que su mujer Doña Petronila alcanzara la pubertad y la edad suficiente para confirmar el matrimonio y quedar formalizada de verdad la unión del Reino de Aragón con el condado de Barcelona.

Los esponsales con su ceremonia se realizaron en 1137, y Berenguer IV Conde de Barcelona no usó del emblema de las Barras de Aragón hasta 1157 (o tal vez hasta 1150), debemos afirmar que aunque gobernaba con el beneplácito de su suegro y de sus nobles, no se consideraba Principe de Aragón hasta que el matrimonio no fue consumado.
Pues pudieran haber ocurrido muchos acontecimientos, contrarios, fue entonces cuando ya teniendo herederos, se sintió de verdad Principe de Aragón y es a partir de ahí cuando apareció por primera vez en la historia un Conde de Barcelona llevando en las gualdrapas de su caballo y en su túnica todas las barras de Aragón.

Esta cuestión nos la ha dejado probada el cultísimo investigador valenciano FELIPE MATEU I LLOPIS en Valencia a 15 de Abril de 1977.
La prueba de los sellos y las monedas que Felipe MATEU nos aporta, son el mejor testimonio de cuanto aquí dejamos escrito.
Por tanto las barras son de Aragón y no catalanas aunque después de estos acontecimientos los Condes de Barcelona, El Reino de Valencia, Baleares, Sicilia, Nápoles, la ciudad valenciana de Alguer e incluso el sur de Francia tengan en sus escudos heráldicos la señal “DEL REY “como prueba de que todos ellos formaban parte de la gloriosa Corona de Aragón, como así aparece en documentos, testimonios, historia, escudos, pinturas, tablas, manuscritos, ilustraciones, pergaminos, bordados y tejidos.

En pequeños detalles que componen la Historia, encontramos la explicación de grandes cosas de Nuestra Historia.
Fijémonos en otro detalle Alfonso II, hijo de Ramón Berenguer IV el Bueno usó las barras de Aragón y no el escudo heredado de su padre, pues era inferior al de los Reyes de Aragón ya que el escudo de su padre era de Conde de Barcelona, el escudo que quedo fue el del Reino.
A pesar de ser transmitido por línea femenina. Ya que es bien sabido que en esa época los catalanes instaron en nombrar Rey a Ramón Berenguer IV, pero no pudo realizarlo por no ser de estirpe Real, como recientes publicaciones han probado.
Esta es por tanto la Razón por la cual siempre quedó a los Reyes de la Corona de Aragón el escudo que primitivamente perteneció en exclusiva a dichos monarcas.
Quedando después unida a España unido también a los otros cuarteles de León, de Castilla, de Navarra, y de Granada, en el escudo que hoy tenemos como emblema de nuestra ESPAÑA.
Esas son las cuatro barras de Aragón que nos trajo el Rey Jaime I en su escudo y nos las dejó a VALENCIA, como propias por el amor inmenso que a nuestro Reino tuvo toda su vida.

 

JOSEP BERNAT IBORRA I TAFANER . MEMBRE FUNDADOR DELS CONQUERIDORS I CAPITÀ CRISTIÀ 2011.

 

FARTS DE LA NO CORRESPONDENCIA: NO SE QUE PASA AL MON DELS MOROS I CRISTIANS...
Tot están bons per a demanar col'laboracions per a les seues entrades. Cosa fins ahí molt normal generalment no? i la Filà Fila Conqueridors Bandol Cristia no ha negat mai eixa col'laboració a ningú i la gent de l'Associació Cultural MOROS I CRISTIANS DE LA VILA D'ALZIRA tampoc. sempre hem anat allà a on s'ha sol'licitat la nostra col'laboració dins dels nostres mitjans, Mai hem posat cap problema a ningú. Ara bé. quant toca l'Entrada del Moros i Cristians d'Alzira.... les tornes no son les mateixes. I si filem mes prim.... per a la Filà Conqueridors encara menys... anar a col'laborar? això que es? si no cobrem no anem.... .Ho : si , si que anem comta a nosaltres i a dos setmanes vista.... no podem anar.... entre altres xarredetes.
Està clar, que a la par, sols el euro mana, quina llàstima mes gran. Pero diuen que fer com fan no es cap pecat no?..... la gent festera d'Alzira i en especial parle per la Fila Conqueridors, ens considerem voluntariosos i gent que col'abora en tot allò que hem pogut. no aname a enumerar la quantitat de poblacions que han gaudit de la nostra presencia i com no? nosaltres de la seva desde la provincia de València fins a la d'Alacant. Hem disfrutat desfilant, portant els nostres Ballets, els nostres fabulosos Tambors de Batalla, Bandelores mores i Heralndiques , deixant fins i tot els nostres trages de gala a altres Comparses i Filaes que anaben curts de pasta. I com be dic les tornes son ben curtes.....
Bó el que vinga a col'laborar a la nostra festa el día l'entrada 2014 gracies. Gracies per correspondre a la nostra petició i els o les que no vingen per una raò o altra; gracies també a uns per intentar-ho i als altres per obrir-nos el ulls.
Nosaltres son CABALLERS de la Filà Conqueridors d'Alzira i com ha tals , mantenim nosatra paraula i va en la nostra forma de ser el ajudar als COMPANYS. Però eixa paraula, té un significat.
Si no vols que et despagen , no esperes res de ningú. una gran veritat,no?
Ús esperem a tots i totes en les festes de Moros i Cristians d'Alzira 2014. del 3 al 5 d'Octubre.

 

 

 

 

JOSEP BERNAT IBORRA I TAFANER . MEMBRE FUNDADOR DELS CONQUERIDORS I CAPITÀ CRISTIÀ 2011.


 REFLEXIÓ : IMPOLSOS.

 

2014

 

 

DE VEGADES, LA GENT, TENIM IMPOLSOS QUE NO PODEM REPRIMIR I LES ACCIONS QUE COMPORTEN PODER FERIR LA SENSIBILITAT DE LA GENT AL NOSTRE VOLTANT. TOTS SO M HUMANS I COMETEM ERRADES QUE DESPRES ENS COSTA DE DIGERIR O ADMETRE.  DINS DEL MON FESTER ( SIGA QUINA SIGA LA SEVA VESANT),  CAL COMVIURE AMB UN FUM DE GENT QUE PENSA DE MOLTES MENES DIFERENTS I NO PER AIXÒ, NO PODEN TINDRER UN OBJETIU COMÚ: FER BONA LA FESTA  PER AL SEU POBLE I PER A ELLS MATEIX CLAR.
UNA VEGADA FETA LA REFLEXIÓ CAL FER AUTO CRÍTICA I Ú MATEIX LA FÀ . SOC IMPOLSIU DE SANC CALENTA I DEVEGADES UNA PARAULA BROFEGA, HEM POT FER BOLLIR LA SANC O CALFAR-ME LA LLENGUA. PERÒ PER AIXÒ, NO VOL DIR NO  ESTIME A TOTS I A CADASCÚ DELS MEMBRES DE LA MEUA FILÀ O DE TOTS ELS FESTERS I FESTERES DEL MEU POBLE. TOTS SOM IMPORTANTS. SÉ QUE UNS MES QUE ALTRES HEM PODE-HO ENTENDRE I QUE TOTS TREBALLEM PER TRAURE ENDAVANT LA QUE CONSIDEREM LA FESTA MES BONICA DEL MÓN. QUE NO SOM UN ALCOI O UN ONTINYENT. QUE NO TENIM UN DURO COM MOLTS ALTRES LLOCS I CONTIUEM PORTANT LA FESTA AL COR DE LA VILA. I PER AIXO HUÍ FAIG AQUEST ESCRIT. PER A QUE NO FALTE LA FESTA DE MOROS I CRISTIANS A  ALZIRA I PER A QUE FEM UNA UNIÓ MES FORTA SI CAP COM SI ANAREM A MUNTAR LA MUIXERANGA. TOTS JUNTS, TOTS A UNA, I SENSE ENFANDAR-SE QUE LA FESTA ES MÚSICA I LA MÚSICA SENTIMENT.
SEMPRE ELS NERVIS IXEN A PUNT DE FESTA AMIC I PER AIXO ET DEMANE COMPRENSIÓ FESTER.
PER A MI PARTICULARMENT EL ANAR COLÇE A COLÇE DINS DE LA FILÀ ES MOLT MES QUE DESFILAR... ES CONFIAR AMB LA PERSONA QUE TINC AL COSTAT, AMB EL AMIC I AMB EL QUE TINC UNA GRAN AFINITAT PER LA FESTA MORO-CRISTIANA I VORE COM ALLÀ A ON ANEM  GAUDIM DE LA FESTA I PORTEN EL NOM DE CONQUERIDORS VEN ALT . 
FESTER I AMICS AIXÒ ES SER UNA FILÀ , NO SOLS ANAR DE SOPARETS, DINARETS O CASSALLETA. QUE TAMBE ESTA BÉ. 
ES UN OBJECTIU , PER EL QUE APOSTAREM DOS TONTOS, QUE UN ARQUITECTE LI DONA LA FORMA, QUE ELS AMICS I PARELLES RECOLZAREN I QUE DINS DE LES ADVERSITATS, TARGETES ROJES, PLORS, BURRERES,CASSALLES LLOBURCANES, RIALLES I EMOCIONS..... RECOLZAR-MOS I DEIXAR LES DIFERENCIAS DE BANDA. PER A QUE EIXOS ACTUALMENT 10 SIGUEM 200 I QUE ARRIBE 2020 I PUGA PLORAR EMOCIONAT VEGUENT A UN "CONQUERIDOR" DALT DE LA SEVA CARROSA EN LA SEVA CAPITANIA.

 

 

 

 

 

 

 

-QUE ESTEM FENT AMB LA FESTA DE MMCC?.

 

JOAN CARLES COSTA CAP D'ESCUADRA DELS CONQUERIDORS.

2014

 

CRÍTICA CONSTRUCTUVA: EN PRIMER LLOC, AQUEST COMENTARI ESTA FET AMB TOT EL RESPECTE A TOTHOM, I PER QUE NO S'ENFADE NINGÚ. EN AQUEST SAC TAMBÉ ESTÀ LA MEUA FILÀ " ELS CONQUERIDORS".

NO SE QUE ESTÀ PASANT. SÉ QUE NO ES LA CRISIS, PERQUÉ AVANS JA PASABA. QUE ESTEM FENT , JO EL PRIMER , AMB LA FESTA DE MOROS I CRISTIANS?. SOBRE TOT A LA PROVINCIA DE VALÈNCIA.

CADA VEGADA SON MÉS DESVIRTUADES, SOBRETOT ELS BOATOS: BALLETS TAN AMATERS QUE ESTAS ASSAIGANT QUANT ESTAN FENT "L'ENTRÀ", VESTIMENTA DE FER "FITTNES", BALLS RARISSIMS, ELEMENTS QUE NO TENEN QUE VORE AMB EL TIPO DE FESTA. QUE DIR DE L'INDUMENTARIA, SABATILLES ESPORTIVES , DE TELA, BOTES,ETC....PANTALONS CURTS O LLARGS QUE ES VEUEN PER BAIX DE LA TÚNICA O XILABA,  O CADASCUNA D' UNA MIDA DIFERENT..... I EL PAS, SOBRE TOT, EL MORÚ. JO NO HE VIST MAI EN CAP DE LES GRANS FESTES DE REFERENCIA ( ALCOI, ONTINYENT,ALBAIDA,...ETC) QUE UN PEU FAÇA UN TOC A L'ALTRE I ES MENEJE COM UN ANEC MAREJAT, PASSOS QUE ES MENEJEN A LA VELOCITAT D' UN CARAGOL, O ELS CAPS RASCAN L'ESPASSA AL TERRA , MENEJANT-SE AMB MOVIMENTS IMPOSIBLES O DE DANSA CLÀSICA,...... CARRIS DE BEGUDA EN "L'ENTRÀ", AMB GENT QUE EL NIVELL ETILIC SUPERA LO IMAGINABLE,.... TRAGES LLOGATS QUE SON " RE-FRITOS " DE ALTRES TRAGES.... CRISTIANS VESTITS AMB TRAGES DE MOROS.... PERO CLAR LA CASA DE LLOGUER INSISTEIX QUE ES CRISTIÀ,..... I EL PUNT FORT, LA MÚSICA, LA CRISIS SI QUE HA TOCAT DE PLÉ AQUEST PUNT, ENTRE ELS PREUS BAIXOS I LO QUE APRETEM LES FILADES O COMPARSES..... ES SENT CADA COMPOSICIÓ MÚSICAL EN LES ENTRADES QUE EL COMPOSITOR PEGARÍA A FUGIR O CORRER SI HO SENTIRA.

DE TOT LO VIST ENGUANY, I HEN PORTE UNES CUANTES, SEGUIX QUEDANT-ME AMB EL BRESOL DE LA FESTA: ALCOI, HI AIXÒ QUE TAMBÉ DEUEN MILLORAR ALGUNS ASPECTES, COM SON  L'ORDRE D' ALGUNS FESTERS QUE NO VAN EN FILÀ O BOAT.... VAN EN UN MUNTÓ XARRANT I DESORGANITZATS. M'AGRADA AQUESTA FESTA I TOTS ELS QUE HEM CONEGE-HO SABE-HO QUE LA RESPECTE I QUE ESTIC ENAMORAT D'ELLA.

AIXÍ QUE FESTERS I FESTERES. RESPECTEM-LA AMB EL COR, AIXÍ COM RESPECTEM LES NOSTRES FALLES, GAÏATES, FOGUERES, SETMANA SANTA, ETCETC..

VIXCA ELS MOROS I CRISTIANS!!!!! 

 

 

 

ACTIVITATS QUE ES PODEN CONTRACTAR.

 

Des d'aquesta web t'informem dels servies que oferim per a diversos actes desde calvalcades, entrades  de moros i cristians , etc. Aixi com la organització de tot clase de boats  i artefactes per als mateixos.

 

BALLETS BANDOL CRISTIÀ-MORO

 

TAMBORS DE BATALLA APERTURA D' ENTARDES MORES I CRISTIANES 600€ .

 

 

 

 

BOAT DANSES GUERRERES VALENCIANES AMB DOLCINES I TABALS 1000 €.

 

CAL SEMPRE CONSULTAR DATES I DISPONIVILITAT.

 

FOTOS

 

MANUEL - BENIGANIM

 

 

LLOGER DE TRAJES

 

DISPOSEM DE 14 TRAJES DE CONQUERIDOR PER A LLOGAR A PREU  DE 70 € AMB VESTIDORS

 

TAMBÉ TENIM ESTENDARTS CONQUERIDORS A 30 € EL LLOGER DE LA UNITAT.

CONSULTAR DISPONIBILITAT PER DATES.

 

 

LLOGUER DE FILÀ

 

LLOGAR LA FILÀ AMB EL SEUS MEMBRES, ESTENDART I MUSICA 1000 €.

 

LLOGAR LA FILÀ AMB ELS MEMBRES, ESTENDART SENSEN BANDA DE MÚSICA 500€.

 

LLOGAR LA FILÀ, ELS SEUS MEMBRES, ESTENDARTS,BOAT, BANDA DE TAMBORS I TIMBALS DE BATALLA I BANDA DE MÚSICA 1300 €.

 

CONSULTAR DISPONIBILITAT PER DATES.

 

 

ALTRES ELEMENTS

 

 

12 BANDEROLES HERALDIQUES CRISTIANES AMB PORTANTS VESTITS 400€.

 

ARIET DE CONQUESTA (100€).

 

CARRO D'HONORS (100€).

 

 

CONTACTA AMB NOSALTRES

 

 

 

 

 

 

ACTES OFICIALS DEL BANDOL CRISTIÀ

ELS ACTES OFICIALS DE LA FILÀ CONQUERIDORS, SON TOT AQUELLS QUE S'ORGANITZEN DESDE L'ASSOCIACIÓ CULTURAL MOROS DE LA VILA. JA QUE LA NOSTRA FILÀ ESTÀ COMPLETAMENT INTEGRADA AMB AQUESTA  ASSOCIACIÓ,TENINT VEU I VOT EN LA MATEIXA COM QUALSEVOL ALTRA FILÀ. RESPECTANT SEMPRE ELS SEUS ESTATUTS FUNDACIONALS AIXÍ COM LES DECICIONS DE LA SEVA JUNTA DIRECTIVA.

      ACTES OFICIALS       
    

Parlament de Conquesta de la Vila d'Alzira








Negociació entre el Governador Moro d'Alzira i el rei Jaume I el Conqueridor

 

Narrador

Jaume I després de la conquesta de les Illes Balears (1229 – 1235) començà la reconquesta del regne musulmà de València.

Quan El Conqueridor ocupà la ciutat de València a 1238, prengué possessió de les terres fins el límit del Xúquer, firmant una treva amb els musulmans que durà fins al 23 de Desembre.

Al mateix temps els castellans amb el rei Alfons arribaren fins a Múrcia.
Els valencians musulmans es trobaren atenallats entre els dos fronts.

I complida la data de la treva Jaume I retornà de Catalunya a València per a conquerir tot el regne.

Els preparatius assustaren a l’Arraez d’Alzira, que abandonà la ciutat junt als seus guerrers refugiant-se a Múrcia.

En eixe moment els moradors d’Alzira, trobant-se desemparats, decidiren negociar amb Jaume I el conqueridor, enviant un emissari.

 

 

Moro

Senyor, Alzira és un lloc bo i honrat
dels millors del Regne de València;
les segues terres són per excel·lència...
unes hortes de trellat !

Puix el Xúquer amb bondat
les rega sempre amb plenitud,
donant-nos abundor ... i algun que altre disgust
i fruits de molt bona qualitat.

I si vostè ho vol ?, amb un somriure
a vosaltres ens entreguem,
però, deixeu que ací ens quedem
per a treballar i viure.

   

Cristià

Ens complau molt les paraules que heu dit,
nosaltres vos deixarem quedar-se a Alzira;
poble que este rei molt admira
per lo fermós, cordial i bonic.

Però vos demanem la possessió
de la torre que està front a la porta de València,
ja que és la millor per excel·lència
per a rebre a tota la guarnició.

 

 

Moro

Prendrem els acords i ja vos contestarem, paraula
Senyor; puix jo del poble soc portaveu
i no vull posar damunt la taula
este compromís que Vos ens demaneu.

 

 

Cristià

I quan serà la resposta ?
Puix el temps és important,
ja que tinc que anar pensant
que la data de la treva s’acosta.

 

 

Moro

D’ací tres dies, si vos pareix be?
Puix per lo que jo sé
el poble sencer està pendent
d’escoltar el vostre missatge;
però tindré que fer a Alzira viatge
i saber que és lo que opina la gent.

 

 

Cristià

Em done per satisfet
i ací en València vos espere,
esperant que aneu com un corrent
i que vos acompanye la Mare de Déu i San Pere.

 

 

Narrador

Passaren els tres dies i li portà la resposta, que els homens més savis i millors li donaren.

Moro

Ja estic ací altra vegada
portant-vos la contestació, Senyor;
vos donarem la Torre Major
que es prop del Pont de la Calçada.

La que vos ens demanà
l’altre dia quan vaig vindre;
que per ser la major... deu tindre
d’alçària ... cent colzes i una mà.

 

 

Cristià

Em complau molt vostra resposta
ja que facilita la nostra empresa,
i no ens trobarem cap sorpresa
quan entrem per eixa porta.

Nosaltres vos volem i vos farem el be;
no com altres que jo sé,
que conquesten per la força.

 

 

Narrador

I prengueren els acords, firmant les cartes dels Furs i Costums, que teníen en temps dels almohades.

 

 

Cristià

  • Jo, Jaume I accepte respectar els bens, propietats i residències dels musulmans alzirenys.
  • També que pugen celebrar el cult musulmà en les vostres mesquites.
  • I el dret d’asil.

 

 

Moro

Nosaltres, els musulmans alzirenys, ens comprometem a:

  • Entregar-vos part de la fortalesa
  • A jurar-vos fidelitat sobre el Coran
  • I a pagar el mateix impost que abans cobrava l’Arraez almohade.

 

 

Cristià

Quan tindreu apunt la torre per entregar-la ?

 

 

Moro

D’ací a cinc dies podeu vindre a cobrar la torre.

 

 

Cristià

En cinc dies allí estarem,
però feu eixir als vells de tot el poble
per a que juren fidelitat i lleialtat
al Rei i els nostres homens.

 

 

Narrador

Passaren els cinc dies i a la ciutat aplegà el Rei i els seus vassalls.

 

 

Moro

Ací tens la torre promesa,
i el poble sencer ha eixit per a rebre-vos
i jurar-vos ... com vos demanà.

 

 

Cristià

Alzirenys ... Jureu sobre el llibre l’Alcorà que sereu bons i fidels?

 

 

Tots

Si jurem.

 

 

Cristià

Que guardareu el nostre cos
i els membres dels homens que deixem en este lloc?

 

 

Tots

Si jurem.

 

 

Cristià

D’ací dalt d’esta muralla
divisant tant bonic paisatge,
prenc cap a València viatge
sense lliurar cap batalla.

I Jo, Jaume I el Conqueridor, Rei d’Aragó
des d’estes muralles
proclame que la Pau i la Raó,
que la justícia i la concòrdia
faran més gran nostra història
com a Poble, si sempre estem units.

I alçant potent la veu
demane tant als moros com als cristians
per Alà, per Mahoma o per Déu
que no deixeu mai de ser alzirenys i valencians.

 

 

Narrador

D’esta manera Jaume I ocupà La Vila Alzira, amb desitjos de pau i concòrdia, convivint molt anys les dues cultures.

 

CONQUERIDORS
2006-2017